ΜΙΑ ΕΝΟΡΙΑ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ

Του Πρωτοπρεσβυτέρου Νικηφόρου Καλαϊτζίδη

Υπόθεση σπουδαία και σημαντική για όσους αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα μιας πνευματικής αναφοράς, καθώς και για εκείνους οι οποίοι θεωρούν την Εκκλησία σαν αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας και της ιδιοσυγκρασίας τους, ή της ίδιας τους της ζωής, η ίδρυση μιας ενορίας.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει κοινά παράλληλα με την γέννηση ενός παιδιού που περιβεβλημένο την αθωότητα του, σπαργανώνεται από την φυσική μητέρα, έτσι και η ενορία «σπαργανώνεται» μέσα στην πνευματική μέριμνα του οικείου Επισκόπου και στεγάζεται σ’ έναν Ναό.


συνέχεια του άρθρου

Πόσες φορές μπορεί να τελεσθεί το Ευχέλαιο; Όσο πιο πολλά Ευχέλαια τελούνται τόσο πιο καλά;



Τα ερώτημα αυτό πρέπει να το αντιμετωπίσουμε με πολύ προσοχή. Τα μυστήρια πρωτίστως, πρέπει να σημειώσουμε, δεν λειτουργούν μαγικά. Απαραίτητος παράγοντας, που
πρέπει να διακρίνει τους ανθρώπους, είναι η πίστη στον Θεό και στην Εκκλησία. Και αυτή η πίστη, όταν υπάρχει, γεννά την ελπίδα ότι ο Θεός σώζει και μάλιστα δια των
μυστηρίων Του.

Πολλοί άνθρωποι παρασύρονται πολλές φορές από μάγους, οι οποίοι προτρέπουν τους ανθρώπους να τελέσουν επτά φορές το Ευχέλαιο στο σπίτι τους. Επίσης, και πολλοί
Παλαιοημερολογίτες το ίδιο τονίζουν. Όμως εδώ πρέπει να πούμε ότι δεν σώζει η ποσότητα των Μυστηρίων όσο εκείνο που σημειώσαμε παραπάνω. Και αυτό είναι το πώς
προσεγγίζουμε τα ιερά μυστήρια και τι περιμένουμε από αυτά.

Για παράδειγμα ένας επισκέπτεται έναν μάγο και του ζητά να του πει πώς μπορεί να κερδίσει στο λαχείο. Εκείνος τον συμβουλεύει να τελέσει επτά ευχέλαια! Εξ αρχής ο τρόπος
της συλλήψεως και της εκτελέσεως της παραπάνω εντολής είναι πλανεμένος, διότι και εκατόν επτά ευχέλαια να τελέσει ο άνθρωπος, δεν θα καταλάβει το βαθύτερο νόημα του
μυστηρίου, επειδή έχει συγκεχυμένες ιδέες περί της ενεργείας του. Από τη μία, μάγος είναι αυτός πού υπέδειξε τη τέλεση του Ευχελαίου, και από την άλλη, μαγική είναι και η
αντίληψη για την ενέργεια του Μυστηρίου πάνω στον άνθρωπο.

Έτσι όμως δεν προσεγγίζονται τα ιερά μυστήρια. Κι όσες φορές κι αν τα προσεγγίσει με τον παραπάνω τρόπο ο άνθρωπος, δεν θα γευθεί τίποτα απ’ όσα αυτά μπορούν να του
προσφέρουν. Οι ιερείς, σε κάθε περίπτωση, πρέπει να ελέγχουν τις επιθυμίες των ανθρώπων και να εξετάζουν επισταμένως γιατί επιθυμούν την τέλεση των ιερών Μυστηρίων και,
εν προκειμένω, του Μυστηρίου του Ευχελαίου. Και, φυσικά, όταν δεν υπάρχει ίχνος πνευματικότητος εκ μέρους αυτού που ζητά το Ευχέλαιο, ο ιερεύς δεν θα πρέπει να ενδίδει σε
τέτοιου είδους επιθυμίες.

Μας διηγήθηκε κάποια φορά κάποιος ευλαβής ιερέας ότι κάποτε μια κυρία τον πλησίασε και του ζήτησε να της τελέσει το Μυστήριο του Ευχελαίου στο σπίτι της. Μάλιστα για να
πείσει τον ιερέα χρησιμοποίησε και διάφορα ονόματα άλλων επιφανών κληρικών. Ο ιερεύς πείστηκε στα λεγόμενα της κυρίας πήγε στο σπίτι της. Όταν έφθασαν στο σπίτι της είπε
στην κυρία να ετοιμάσει τα δέοντα για το Ευχέλαιο. Αυτή δεν γνώριζε τίποτε! Τότε ο ιερεύς της ανέφερε όλα τα υλικά και στο τέλος, αφού της ζήτησε κι ένα μπολ με αλεύρι, η κυρία
γύρισε και του είπε: «Πάτερ Θα ζυμώσουμε;».

Δεν ήξερε όχι μόνον τι είναι Ευχέλαιο άλλα έβαλε και σε δύσκολη θέση και τον Ιερέα ο οποιός στο εξής συμβούλευε τα πνευματικά του παιδιά-ιερείς να προσέχουν και να ερευνούν,
ποιος είναι ο χριστιανός πού ζητά το Ευχέλαιο και να εξετάζουν την επιθυμία του γι’ αυτό.

Οι μάγοι, υποκινούμενοι από τον πονηρό δαίμονα, προσπαθούν να παγιδεύσουν τους αφελείς και ακατήχητους χριστιανούς, χρησιμοποιώντας πολλές φορές τα ιερά Μυστήρια.
Ως εκ τούτου, χρησιμοποιούν και το Ευχέλαιο ως μέσον για να δείξουν στους ανθρώπους πόσο εκτενείς και κουραστικές είναι οι ακολουθίες της Εκκλησίας, ώστε να μην
εκκλησιάζονται!

Επίσης και τη χρίση του ελαίου την αποδέχονται ως μέσο σωτηρίας των ανθρώπων, για να αποδεχθούν αργότερα (ενν. οι άνθρωποι) και τα των μάγων γητεύματα. Ο διάβολος
έχει πολλά πόδια, όπως λέγει ο λαός του Θεού, και απαιτείται πολλή προσοχή και σύνεση στην τέλεση των Μυστηρίων.

Δεν υπάρχει κανείς λόγος να τελεσθούν στη σειρά επτά Ευχέλαια, σε καμιά απολύτως περίπτωση.

Οι τέτοιου είδους συμβουλές δεν συμβαδίζουν με το πνεύμα της Ορθοδόξου Εκκλησίας και συνιστούν προϊόντα και γεννήματα μαγικής αντιλήψεως, προλήψεων και
δεισιδαιμονιών περί των ιερών Μυστηρίων.

Και είναι βέβαιο ότι ποτέ οι μάγοι δεν συμβουλεύουν τους ανθρώπους να εξομολογούνται και να μεταλαμβάνουν των αχράντων μυστηρίων, γιατί μ’ αυτά ξεδιαλύνει την πλάνη ο
άνθρωπος, αλλά χρησιμοποιούν τα άλλα Μυστήρια (όπως είναι το Ευχέλαιο, ιδιαιτέρως όταν ανεξέλεγκτα τελείται από τους ιερείς), για να πλανήσουν και όχι να οικοδομήσουν τον
άνθρωπο. Οι μάγοι που δίνουν τέτοιες συμβουλές στους ανθρώπους χρησιμοποιούν μόνο τον τύπο της Εκκλησίας, ενώ την ουσία, που είναι η πιο βασική, την απορρίπτουν. Για
τον λόγο αυτόν συμβουλεύουν πολλά Ευχέλαια, ποτέ όμως μετάνοια και θεία Ευχαριστία.

Προσοχή λοιπόν μεγάλη! Πάντα να πειθόμεθα (όλοι οι πιστοί) στους άγρυπνους φύλακες της Εκκλησίας μας, που είναι οι ποιμένες μας, επίσκοποι και πρεσβύτεροι. Και φυσικά να
μην συγχέουμε τα Μυστήρια με τις Ακολουθίες. Πολλές φορές υπάρχει ανάγκη για αγιασμό και ζητούμε Ευχέλαιο. Κάθε Μυστήριο και κάθε Ακολουθία της Εκκλησίας μας έχουν τον
σκοπό τους, πού και γιατί τελούνται.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου