ΜΙΑ ΕΝΟΡΙΑ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ

Του Πρωτοπρεσβυτέρου Νικηφόρου Καλαϊτζίδη

Υπόθεση σπουδαία και σημαντική για όσους αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα μιας πνευματικής αναφοράς, καθώς και για εκείνους οι οποίοι θεωρούν την Εκκλησία σαν αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας και της ιδιοσυγκρασίας τους, ή της ίδιας τους της ζωής, η ίδρυση μιας ενορίας.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει κοινά παράλληλα με την γέννηση ενός παιδιού που περιβεβλημένο την αθωότητα του, σπαργανώνεται από την φυσική μητέρα, έτσι και η ενορία «σπαργανώνεται» μέσα στην πνευματική μέριμνα του οικείου Επισκόπου και στεγάζεται σ’ έναν Ναό.


συνέχεια του άρθρου

Μεγάλη Παρασκευή βράδυ , ψάλλεται ο Όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου και τελείται η περιφορά του Ιερού Επιταφίου.....

Τον Ήλιον κρύψαντα......

(Ιδιόμελο Μ. Παρασκευής Γεωργίου Ακροπολίτου)


Η κτίση συμπάσχει με το Πάθος του Κτίστου της. Ο ήλιος κρύβει τις ακτίνες του. Η γη σείεται και το καταπέτασμα του ναού σχίζεται στα δύο «από άνωθεν έως κάτω» (Ματθ. 27,51). Ο Σωτήρας θανατώνεται. Και ο από Αριμαθαίας Ιωσήφ, κρυφός μαθητής του Χριστού, παρουσιάζεται στον Πιλάτο, για να ζητήσει το νεκρό σώμα του Διδασκάλου:
«Δος μοι τούτον τον ξένον, τον εκ βρέφους ως ξένον ξενωθέντα, εβόα• δος μοι τούτον τον ξένον, ον ομόφυλοι μισούντες θανατούσιν ως ξένον».
Ο κρυφός μαθητής του Χριστού αποκαλύπτει το κρυφό όνομα του Διδασκάλου του, το όνομα που τον συνόδευσε σε ολόκληρη τη ζωή του, από τη βρεφική ηλικία ως τον σταυρικό θάνατό του: Ξένος.
Όταν γεννήθηκε στην Βηθλεέμ, η Μητέρα του τον σπαργάνωσε και τον τοποθέτησε σε ένα παχνί, γιατί δεν βρέθηκε τόπος στο πανδοχείο ( βλ. Λουκ.2,7 )• ήταν ξένος.
Ο Χριστός, ο Υιός και Λόγος του Θεού, ο Σωτήρας του κόσμου ήρθε και έζησε μέσα στον κόσμο ως ανέστιος άνθρωπος, ως «εκ βρέφους ξένος», ως ο κατεξοχήν ξένος. .
Ο ποιητής του κόσμου και δημιουργός των ανθρώπων «εις τα ίδια ήλθε, και οι ίδιοι αυτόν ου παρέλαβον» (Ιω. 1,11). Επισκέφτηκε τους δικούς του, και οι δικοί του δεν τον δέχτηκαν. Τον αντιμετώπισαν ως ξένο, τον φθόνησαν, τον μίσησαν, τον εξευτέλισαν και τον θανάτωσαν.
Είναι πικρό να ξενιτεύεσαι και να ζεις κάπου ως ξένος. Και είναι ακόμα πιο πικρό να ζεις στον τόπο σου ως ξένος και ανέστιος. Να σε φθονούν και να σε μισούν θανάσιμα οι συμπατριώτες σου, οι δικοί σου, τα ίδια τα παιδιά σου.
Αυτού του είδους την ξενιτεία γνώρισε ο Θεός που ήρθε και έζησε ως άνθρωπος μέσα στον κόσμο. Αυτή η ξενιτεία σφράγισε ολόκληρη την επίγεια ζωή του Χριστού. Την ξενιτεία που απομάκρυνε από κοντά του ακόμα και τους πιο στενούς μαθητάς του. Την απαράκλητη ξενιτεία.
Και τώρα, μετά τη σταύρωση και τη θανάτωσή του, έρχεται ο Ιωσήφ, «ο από Αριμαθαίας ευσχήμων βουλευτής» (Μαρκ.15,43), και ζητά από τον Πιλάτο να λάβει το νεκρό σώμα αυτού του ξένου: «Δος μοι τούτον τον ξένον, ίνα κρύψω εν τάφω, ος ως ξένος ουκ έχει την κεφαλήν που κλίναι».
«Αι αλώπεκες φωλεούς έχουσι και τα πετεινά του ουρανού κατασκηνώσεις, ο δε Υιός του ανθρώπου ουκ έχει που την κεφαλήν κλίνη», είχε πει ο Ξένος αυτός σε κάποιον από τους γραμματείς που ζήτησε να τον ακολουθήσει (Ματθ.8,19-20•Λουκ.9,57-58).
Τελικά δόθηκε από τους γραμματείς και τους Φαρισαίους σε αυτόν τον Ξένο τόπος για να γείρει το κεφάλι του• του δόθηκε ο σταυρός. Και αυτός «κλίνας την κεφαλήν παρέδωκε το πνεύμα»( Ιω.19,30).
Αυτόν τον Ξένο , που γνωρίζει να ξενίζει «τους πτωχούς και τους ξένους», έλαβε ο Ιωσήφ από τον Πιλάτο, για να τον φιλοξενήσει στον τάφο του. Έλαβε και τοποθέτησε «εν τω καινώ αυτού μνημείω» (Ματθ.27,60) «τον παρέχοντα πάσι ζωήν αιώνιον και το μέγα έλεος».
«Όσοι δε έλαβον αυτόν, έδωκεν αυτοίς εξουσίαν τέκνα Θεού γενέσθαι, τοις πιστεύουσιν εις το όνομα αυτού» (Ιω. 1,12).
Ο Ιωσήφ, που έλαβε και φιλοξένησε στον τάφο του το σώμα του Χριστού, αλλά και όλοι, όσοι τον δέχονται και πιστεύουν στο όνομά του, παίρνουν την εξουσία να γίνουν παιδιά του Θεού• θεοί κατά χάρη. Αποκτούν «ζωήν αιώνιον και το μέγα έλεος».
«Εάν μη ο κόκκος του σίτου πεσών εις την γην αποθάνη, αυτός μόνος μένει• εάν δε αποθάνη, πολύν καρπόν φέρει» (Ιω.12,24).
Ο σίτος που έπεσε στη γη και πέθανε, «ο άρτος ο ζων ο εκ του ουρανού καταβάς» προσφέρθηκε «υπέρ της του κόσμου ζωής» ( Ιω. 6,35-41) και έφερε πολύν καρπόν. Καρποφόρησε ένα πλήθος ανθρώπων, που αποξενώθηκαν από τον κόσμό και έζησαν μέσα στον κόσμο ως φώτα του κόσμου.
Πολλοί θανατώνουν τον κόσμο, για να ζήσουν οι ίδιοι. Ο Χριστός παραδόθηκε εκούσια στον θάνατο, για να ζήσει ο κόσμος.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Ι. ΜΑΝΤΖΑΡΙΔΗΣ



Της Μεγάλης Παρασκευής...

Στον ποιητή της Βασιλίδος των Πόλεων, τον φιλότιμο της Μητρός Εκκλησίας Ιεράρχη, Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Πέργης κύριον Ευάγγελον, πασχάλιον εύχετήριον

 

του π.Κωνσταντίνου Ν.Καλλιανού
 

Της Μεγάλης Παρασκευής...
Στον ποιητή της Βασιλίδος των Πόλεων, τον φιλότιμο της Μητρός Εκκλησίας Ιεράρχη, Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Πέργης κύριον Ευάγγελον, πασχάλιον εύχετήριον
Ένα τρυφερό και ολοπόρφυρο, δροσερό τριαντάφυλλο,προσφέρεται σήμερα, αυτή τη μέρα τη σημαδιακή και κορυφαία της Μεγαλης Παρασκευής, τριανταφυλλο παντερπνο της Πασχαλιάς, που ευωδιάζει από κατάνυξη και θάλπος, για τον Κύριό μας, που είναι και παραμένει ο «πραΰς βασιλεύς»(Μτθ. 21,5). Βασιλεύς, με φιλανθρωπία όμως, που φθάνει μέχρι σταυρού και θανάτου· με υπομονή και καρτερία για την επιστροφή μας από τη χαοτική τη χώρα της όποιας μας εξορίας. Που κυριολεκτικά συγκλονίζει τις απλές και ταπεινές ψυχές, οι οποίες συνειδητοποιούν αυτή Του την προσφορά. Προσφορά δοσμένη με αγνή αγάπη και φιλία, που ασφαλώς δεν εξαντλείται μέσα σε μικροσυμφέροντα, όπως συμβαίνει μεταξύ ημών των ανθρώπων.
Αυτό λοιπόν, το τριαντάφυλλο κατατίθεται σήμερα, Μεγάλη Παρασκευή, μέρα πανόλβια και εστεμμένη με το γνήσιο και επίσημο διάδημα, εκείνο της Θυσίας. Διάδημα αναμφισβήτητο, που κανείς δεν τόλμησε να το αποκαθηλώσει. Κατατίθεται, λοιπόν, σήμερα στον Κύριο της δόξης. Τον εσταυρωμένο όμως Κύριο, που στέκει «νεκρός και άπνους» στο μέσον της Εκκλησιάς-στο κέντρο του Κόσμου δηλαδή και αναμένει: αναμένει Ύμνους Επιταφίους, αναθρεμένους μες στην κατενυγμένη καρδιά, που με συνειδητή πενθοφορία επιμένει να κελαϊδεί. «Κυριε Θεε μου, εξόδιον ύμνον, και επιτάφιον, ωδήν σοι άσομαι, τω τη ταφή σου ζωής μοι» . Γιατί, άραγε; Μα επειδή όλη αυτή η στράτα θα καταλήξει στο, Τούτο Σαββατον εστι το υπερευλογημένον, εν ω Χριστός αφυπνώσας, αναστήσεται τριήμερος.

Ας συνεχίσουμε το ταξίδι μας στην Μ. Εβδομάδα με σκοπό, όχι να είμαστε θεατές όσων συμβαίνουν, ας μπερδευτούμε με το πλήθος και ας αναρωτηθούμε ποιοί και με ποιούς είμαστε...Μονάχα έτσι θα μπορέσουμε να φθάσουμε στην ημέρα της Ανάστασης μαζί μ’ έκείνους που την πρωτογνώρισαν, για τους οποίους ο Ιησούς ήταν πραγματικά η ζωή και η ανάσταση (βλ. Ιω.15, 6) Κι όταν η απελπισία φύγει, εισοδεύει η νέα ελπίδα κι ο Θεός έχει νικήσει τον κάθε θάνατο. Αμήν.

π .Κων. Ν. Καλλιανός

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου