Παραμονή Θεοφανείων (5 Ἰανουαρίου)
Αὐτή τήν ἡμέρα τηροῦμε αὐστηρή νηστεία (χωρίς λάδι) ὡς προετοιμασία γιά τήν μεγάλη ἑορτή τῶν Θεοφανείων. Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς τῶν Θεοφανείων ψάλλονται οἱ Μεγάλες Ὧρες τῆς ἑορτῆς, ἀντίστοιχες μέ τῶν Χριστουγέννων.
Σύμφωνα μέ τό Τυπικό, ἄν τά Θεοφάνεια τύχουν Κυριακή ἤ Δευτέρα, οἱ Ὧρες ψάλλονται τήν Παρασκευή τό πρωί χωρίς Θεία Λειτουργία. Ἄν τύχουν ἀπό Τρίτη ἕως Σάββατο, οἱ Ὧρες ψάλλονται τήν παραμονή, μαζί μέ τόν Ἑσπερινό τῆς Ἑορτῆς καί τήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου.
Οἱ Μεγάλες Ὧρες τῶν Θεοφανείων περιλαμβάνουν ἀναγνώσματα καί τροπάρια σχετικά μέ τήν ἑορτή. Κοινά τροπάρια ὅλων τῶν Ὡρῶν εἶναι τό Κοντάκιο καί τό «Ἀπεστρέφετο ποτέ» (κατά τό «Ἀπεγράφετο ποτέ» τῶν Χριστουγέννων):
«Ἀπεστρέφετο ποτέ, ὁ Ἰορδάνης ποταμός, τῇ μηλωτῇ Ἐλισαιέ, ἀναληφθέντος Ἠλιού, καί διῃρεῖτο τά ὕδατα ἔνθεν καί ἔνθεν. Καί γέγονεν αὐτῷ ξηρά ὁδός ἡ ὑγρά, εἰς τύπον ἀληθῶς τοῦ Βαπτίσματος, δι’ οὗ ἡμεῖς τήν ρέουσαν, τοῦ βίου διαπερῶμεν διάβασιν. Χριστός ἐφάνη, ἐν Ἰορδάνῃ, ἁγιάσαι τά ὕδατα».
«Ἐν τοῖς ρείθροις σήμερον τοῦ Ἰορδάνου, γεγονώς ὁ Κύριος, τῷ Ἰωάννῃ ἐκβοᾶ: Μή δειλιάσῃς βαπτίσαι με, σῶσαι γάρ ἥκω, Ἀδάμ τόν πρωτόπλαστον».
Τά περισσότερα τροπάρια ἀναφέρονται στό Βάπτισμα τοῦ Κυρίου ὡς ἀρχή καί βάση τοῦ δικοῦ μας βαπτίσματος. Ὁ Κύριος μέ τήν Βάπτισή Του ἔρχεται νά σώσει τό ἀνθρώπινο γένος («Ἀδάμ τόν πρωτόπλαστον»), νά φωτίσει τή ζωή μας.
«Ὅτε πρός Αὐτόν ἐρχόμενος ὁ Πρόδρομος, τόν Κύριον τῆς δόξης, ἐβόα θεωρῶν: Ἴδε, ὁ λυτρούμενος τόν κόσμον παραγέγονεν ἐκ φθορᾶς. Ἴδε, ρύεται ἡμᾶς ἐκ θλίψεως. Ἰδού, ὁ ἁμαρτημάτων ἄφεσιν χαριζόμενος, ἐπί γῆς ἐκ Παρθένου Ἁγνῆς ἐλήλυθε δι’ ἔλεον, καί ἀντί δούλων, υἱούς Θεοῦ ἐργάζεται, ἀντί δέ σκότους φωτίζει τό ἀνθρώπινον, διά τοῦ ὕδατος τοῦ Θείου Βαπτισμοῦ αὐτοῦ. Λοιπόν δεῦτε συμφώνως αὐτόν δοξολογήσωμεν, σύν Πατρί καί Ἁγίῳ Πνεύματι».
Μέγας Ἁγιασμός
Μετά τίς Ὧρες καί τήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου (ὅταν τελεῖται) ἤ μετά τήν Θεία Λειτουργία τῆς παραμονῆς τῶν Θεοφανείων, πρίν τήν ἀπόλυση, γίνεται ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.
Εἶναι ἡ ἴδια Ἀκολουθία πού τελεῖται καί τήν ἡμέρα τῶν Θεοφανείων, ἀλλά γιά πρακτικούς λόγους τελεῖται καί τήν παραμονή γιά νά ἀρχίσουν οἱ ἱερεῖς νά ἁγιάζουν τά σπίτια. Δέν εἶναι λοιπόν Μικρός Ἁγιασμός, ἀλλά ὁ Μέγας Ἁγιασμός τῶν Θεοφανείων.
Ἡ μόνη ἐμφανής διαφορά εἶναι ὅτι τό πρῶτο ἀπ’ τά τρία μέρη τῆς εὐχῆς τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ διαβάζεται μυστικῶς τήν παραμονή ἤ ἐκφώνως τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς.
Ὁ Μέγας Ἁγιασμός γίνεται μόνο αὐτές τίς ἡμέρες καί θεωρεῖται ἀνώτερος ἀπ’ τόν μηνιαῖο Μικρό Ἁγιασμό, δέν πρέπει ὅμως νά ὑπερβάλλουμε δίνοντάς του τήν ἴδια ἀξία μέ τήν Θεία Κοινωνία. Τόν Μεγάλο Ἁγιασμό τόν πίνουμε πρίν τό ἀντίδωρο (γι’ αὐτό τελεῖται πρίν τήν ἀπόλυση).
Μποροῦμε νά τόν κρατοῦμε ὅπως ἀναφέρει καί ἡ εὐχή: «ἔχοιεν αὐτό πρός καθαρισμόν ψυχῶν καί σωμάτων, πρός ἱατρείαν παθῶν, πρός ἁγιασμόν οἴκων, πρός πᾶσαν ὠφέλειαν ἐπιτήδειον». Τό ρῆμα «ἔχω» χρησιμοποιεῖται σέ εὐκτική δηλώνοντας ὅτι μποροῦν «νά τό ἔχουν» ἤ καλύτερα «εἴθε νά τό ἔχουν πρός...».
Ἑπομένως μπορεῖ νά φυλάσσεται, ὅμως μέ ἰδιαίτερη εὐλάβεια, σέ εἰδικό χῶρο καί μέ ἐμφανή ἔνδειξη ὅτι πρόκειται περί Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.
Ἡ ἄποψη ὅτι δέν φυλάσσεται ὑπάρχει γιά λόγους ἀσφαλείας καί προέρχεται ἀπ’ τήν ἀπροσεξία πολλῶν Χριστιανῶν πού μπορεῖ νά τό μεταχειριστοῦν μέ ἀσέβεια ἤ ἀκόμη καί γιά ἀντίχριστες χρήσεις (μάγια κ.λπ.).
Τό καλύτερο εἶναι νά ρωτᾶμε τόν πνευματικό μας γιά τό θέμα, κι ἄν δέν ἔχουμε πνευματικό, εἶναι μία καλή εὐκαιρία νά ἀποκτήσουμε!
Μετά τόν Μεγάλο Ἁγιασμό εἰσερχόμενοι στό ναό ψάλλουμε:
«Ἀνυμνήσωμεν οἱ πιστοί, τῆς περί ἡμᾶς τοῦ Θεοῦ οἰκονομίας τό μέγεθος. Ἐν γάρ τῷ ἡμῶν παραπτώματι, γενόμενος ἄνθρωπος, τήν ἡμῶν κάθαρσιν καθαίρεται ἐν τῷ Ἰορδάνῃ, ὁ μόνος καθαρός καί ἀκήρατος, ἁγιάζων ἐμέ καί τά ὕδατα καί τάς κεφαλάς τῶν δρακόντων, συντρίβων ἐπί τοῦ ὕδατος. Ἀντλήσωμεν οὖν ὕδωρ, μετ’ εὐφροσύνης ἀδελφοί. Ἡ γάρ χάρις τοῦ Πνεύματος, τοῖς πιστῶς ἀντλοῦσιν, ἀοράτως ἐπιδίδοται, παρά Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ, καί Σωτῆρος τῶν ψυχῶν ἡμῶν».
Αὐτή τήν ἡμέρα τηροῦμε αὐστηρή νηστεία (χωρίς λάδι) ὡς προετοιμασία γιά τήν μεγάλη ἑορτή τῶν Θεοφανείων. Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς τῶν Θεοφανείων ψάλλονται οἱ Μεγάλες Ὧρες τῆς ἑορτῆς, ἀντίστοιχες μέ τῶν Χριστουγέννων.
Σύμφωνα μέ τό Τυπικό, ἄν τά Θεοφάνεια τύχουν Κυριακή ἤ Δευτέρα, οἱ Ὧρες ψάλλονται τήν Παρασκευή τό πρωί χωρίς Θεία Λειτουργία. Ἄν τύχουν ἀπό Τρίτη ἕως Σάββατο, οἱ Ὧρες ψάλλονται τήν παραμονή, μαζί μέ τόν Ἑσπερινό τῆς Ἑορτῆς καί τήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου.
Οἱ Μεγάλες Ὧρες τῶν Θεοφανείων περιλαμβάνουν ἀναγνώσματα καί τροπάρια σχετικά μέ τήν ἑορτή. Κοινά τροπάρια ὅλων τῶν Ὡρῶν εἶναι τό Κοντάκιο καί τό «Ἀπεστρέφετο ποτέ» (κατά τό «Ἀπεγράφετο ποτέ» τῶν Χριστουγέννων):
«Ἀπεστρέφετο ποτέ, ὁ Ἰορδάνης ποταμός, τῇ μηλωτῇ Ἐλισαιέ, ἀναληφθέντος Ἠλιού, καί διῃρεῖτο τά ὕδατα ἔνθεν καί ἔνθεν. Καί γέγονεν αὐτῷ ξηρά ὁδός ἡ ὑγρά, εἰς τύπον ἀληθῶς τοῦ Βαπτίσματος, δι’ οὗ ἡμεῖς τήν ρέουσαν, τοῦ βίου διαπερῶμεν διάβασιν. Χριστός ἐφάνη, ἐν Ἰορδάνῃ, ἁγιάσαι τά ὕδατα».
«Ἐν τοῖς ρείθροις σήμερον τοῦ Ἰορδάνου, γεγονώς ὁ Κύριος, τῷ Ἰωάννῃ ἐκβοᾶ: Μή δειλιάσῃς βαπτίσαι με, σῶσαι γάρ ἥκω, Ἀδάμ τόν πρωτόπλαστον».
Τά περισσότερα τροπάρια ἀναφέρονται στό Βάπτισμα τοῦ Κυρίου ὡς ἀρχή καί βάση τοῦ δικοῦ μας βαπτίσματος. Ὁ Κύριος μέ τήν Βάπτισή Του ἔρχεται νά σώσει τό ἀνθρώπινο γένος («Ἀδάμ τόν πρωτόπλαστον»), νά φωτίσει τή ζωή μας.
«Ὅτε πρός Αὐτόν ἐρχόμενος ὁ Πρόδρομος, τόν Κύριον τῆς δόξης, ἐβόα θεωρῶν: Ἴδε, ὁ λυτρούμενος τόν κόσμον παραγέγονεν ἐκ φθορᾶς. Ἴδε, ρύεται ἡμᾶς ἐκ θλίψεως. Ἰδού, ὁ ἁμαρτημάτων ἄφεσιν χαριζόμενος, ἐπί γῆς ἐκ Παρθένου Ἁγνῆς ἐλήλυθε δι’ ἔλεον, καί ἀντί δούλων, υἱούς Θεοῦ ἐργάζεται, ἀντί δέ σκότους φωτίζει τό ἀνθρώπινον, διά τοῦ ὕδατος τοῦ Θείου Βαπτισμοῦ αὐτοῦ. Λοιπόν δεῦτε συμφώνως αὐτόν δοξολογήσωμεν, σύν Πατρί καί Ἁγίῳ Πνεύματι».
Μέγας Ἁγιασμός
Μετά τίς Ὧρες καί τήν Θεία Λειτουργία τοῦ Μεγάλου Βασιλείου (ὅταν τελεῖται) ἤ μετά τήν Θεία Λειτουργία τῆς παραμονῆς τῶν Θεοφανείων, πρίν τήν ἀπόλυση, γίνεται ἡ Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.
Εἶναι ἡ ἴδια Ἀκολουθία πού τελεῖται καί τήν ἡμέρα τῶν Θεοφανείων, ἀλλά γιά πρακτικούς λόγους τελεῖται καί τήν παραμονή γιά νά ἀρχίσουν οἱ ἱερεῖς νά ἁγιάζουν τά σπίτια. Δέν εἶναι λοιπόν Μικρός Ἁγιασμός, ἀλλά ὁ Μέγας Ἁγιασμός τῶν Θεοφανείων.
Ἡ μόνη ἐμφανής διαφορά εἶναι ὅτι τό πρῶτο ἀπ’ τά τρία μέρη τῆς εὐχῆς τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ διαβάζεται μυστικῶς τήν παραμονή ἤ ἐκφώνως τήν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς.
Ὁ Μέγας Ἁγιασμός γίνεται μόνο αὐτές τίς ἡμέρες καί θεωρεῖται ἀνώτερος ἀπ’ τόν μηνιαῖο Μικρό Ἁγιασμό, δέν πρέπει ὅμως νά ὑπερβάλλουμε δίνοντάς του τήν ἴδια ἀξία μέ τήν Θεία Κοινωνία. Τόν Μεγάλο Ἁγιασμό τόν πίνουμε πρίν τό ἀντίδωρο (γι’ αὐτό τελεῖται πρίν τήν ἀπόλυση).
Μποροῦμε νά τόν κρατοῦμε ὅπως ἀναφέρει καί ἡ εὐχή: «ἔχοιεν αὐτό πρός καθαρισμόν ψυχῶν καί σωμάτων, πρός ἱατρείαν παθῶν, πρός ἁγιασμόν οἴκων, πρός πᾶσαν ὠφέλειαν ἐπιτήδειον». Τό ρῆμα «ἔχω» χρησιμοποιεῖται σέ εὐκτική δηλώνοντας ὅτι μποροῦν «νά τό ἔχουν» ἤ καλύτερα «εἴθε νά τό ἔχουν πρός...».
Ἑπομένως μπορεῖ νά φυλάσσεται, ὅμως μέ ἰδιαίτερη εὐλάβεια, σέ εἰδικό χῶρο καί μέ ἐμφανή ἔνδειξη ὅτι πρόκειται περί Μεγάλου Ἁγιασμοῦ.
Ἡ ἄποψη ὅτι δέν φυλάσσεται ὑπάρχει γιά λόγους ἀσφαλείας καί προέρχεται ἀπ’ τήν ἀπροσεξία πολλῶν Χριστιανῶν πού μπορεῖ νά τό μεταχειριστοῦν μέ ἀσέβεια ἤ ἀκόμη καί γιά ἀντίχριστες χρήσεις (μάγια κ.λπ.).
Τό καλύτερο εἶναι νά ρωτᾶμε τόν πνευματικό μας γιά τό θέμα, κι ἄν δέν ἔχουμε πνευματικό, εἶναι μία καλή εὐκαιρία νά ἀποκτήσουμε!
Μετά τόν Μεγάλο Ἁγιασμό εἰσερχόμενοι στό ναό ψάλλουμε:
«Ἀνυμνήσωμεν οἱ πιστοί, τῆς περί ἡμᾶς τοῦ Θεοῦ οἰκονομίας τό μέγεθος. Ἐν γάρ τῷ ἡμῶν παραπτώματι, γενόμενος ἄνθρωπος, τήν ἡμῶν κάθαρσιν καθαίρεται ἐν τῷ Ἰορδάνῃ, ὁ μόνος καθαρός καί ἀκήρατος, ἁγιάζων ἐμέ καί τά ὕδατα καί τάς κεφαλάς τῶν δρακόντων, συντρίβων ἐπί τοῦ ὕδατος. Ἀντλήσωμεν οὖν ὕδωρ, μετ’ εὐφροσύνης ἀδελφοί. Ἡ γάρ χάρις τοῦ Πνεύματος, τοῖς πιστῶς ἀντλοῦσιν, ἀοράτως ἐπιδίδοται, παρά Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ, καί Σωτῆρος τῶν ψυχῶν ἡμῶν».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου