ΜΙΑ ΕΝΟΡΙΑ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ

Του Πρωτοπρεσβυτέρου Νικηφόρου Καλαϊτζίδη

Υπόθεση σπουδαία και σημαντική για όσους αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα μιας πνευματικής αναφοράς, καθώς και για εκείνους οι οποίοι θεωρούν την Εκκλησία σαν αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας και της ιδιοσυγκρασίας τους, ή της ίδιας τους της ζωής, η ίδρυση μιας ενορίας.

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι έχει κοινά παράλληλα με την γέννηση ενός παιδιού που περιβεβλημένο την αθωότητα του, σπαργανώνεται από την φυσική μητέρα, έτσι και η ενορία «σπαργανώνεται» μέσα στην πνευματική μέριμνα του οικείου Επισκόπου και στεγάζεται σ’ έναν Ναό.


συνέχεια του άρθρου

15 Αυγούστου η Κοίμησις και η εις ουρανούς Μετάστασις της Υπερευλογημένης ενδόξου , Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας

Η Κοίμησις της Υπερευλογημένης ενδόξου , Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας




Κοίμηση της Θεοτόκου - Τοιχογραφία καθολικού Ι.Μ. Βατοπαιδίου (1312 μ.Χ.)

Κοίμηση της Θεοτόκου – Τοιχογραφία καθολικού Ι.Μ. Βατοπαιδίου (1312 μ.Χ.)




Όπως είναι γνωστό, επάνω από το Σταυρό ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός, έδωσε εντολή και την Παναγία μητέρα του παρέλαβε ο Ιωάννης ο Ευαγγελιστής στο σπίτι του, όπου διέμενε μαζί με τον αδελφό του Ιάκωβο και τη μητέρα του Σαλώμη, συγγενή της Θεοτόκου. Όταν δε ήλθε η στιγμή να τελειώσει την επίγεια ζωή της, άγγελος Κυρίου (η παράδοση λέει ότι ήταν ο Aρχάγγελος Γαβριήλ) της το έκανε γνωστό τρεις μέρες πριν.

Η χαρά της Θεοτόκου υπήρξε μεγάλη, διότι θα συναντούσε το μονογενή της Υιό και Θεό όλων των ανθρώπων. Πήγε, λοιπόν, και προσευχήθηκε στο όρος των Ελαίων, όπου συνήθιζε να προσεύχεται και ο Κύριος Ιησούς. Έπειτα, γύρισε στο σπίτι του Ιωάννη, όπου έκανε γνωστή την επικείμενη κοίμηση της.

Η παράδοση αναφέρει ότι την τρίτη ήμερα από την εμφάνιση του αγγέλου, λίγο πριν κοιμηθεί η Θεοτόκος, οι Απόστολοι δεν ήταν όλοι στα Ιεροσόλυμα, αλλά σε μακρινούς τόπους όπου κήρυτταν το Ευαγγέλιο. Τότε, ξαφνικά νεφέλη τους άρπαξε και τους έφερε όλους μπροστά στο κρεβάτι, όπου ήταν ξαπλωμένη η Θεοτόκος και περίμενε την κοίμηση της. Mαζί δε με τους Aποστόλους ήλθε και ο Aρεοπαγίτης Διονύσιος, ο Άγιος Iερόθεος ο διδάσκαλος του Διονυσίου, ο Aπόστολος Tιμόθεος, και οι λοιποί θεόσοφοι Iεράρχες.

Όταν εκοιμήθη, με ψαλμούς και ύμνους την τοποθέτησαν στο μνήμα της Γεσθημανή. Eπειδή, κατά θείαν οικονομίαν, ένας από τους Aποστόλους (ο Θωμάς όπως λέει η παράδοση) δεν ήταν παρών στην κηδεία της Θεομήτορος, ζήτησε να ανοιχτεί ο τάφος ώστε να προσκυνήσει και αυτός το Σώμα της Θεοτόκου.

Έτσι, μετά από τρεις ήμερες, άνοιξαν τον τάφο και έκπληκτοι διαπίστωσαν ότι η Παναγία αναστήθηκε σωματικά και ανελήφθη στους ουρανούς. Και βέβαια, όλη η ανθρωπότητα, με ευγνωμοσύνη για τις πρεσβείες της στο Σωτήρα Χριστό, αναφωνεί: «Χαίρε, ώ Μήτερ τής ζωής».


Ἀπολυτίκιον 
Ἦχος α’.

Ἐν τῇ Γεννήσει τὴν παρθενίαν ἐφύλαξας, ἐν τῇ Κοιμήσει τὸν κόσμον οὐ κατέλιπες Θεοτόκε· μετέστης πρὸς τὴν ζωήν, μήτηρ ὑπάρχουσα τῆς ζωῆς, καὶ ταῖς πρεσβείαις ταῖς σαῖς λυτρουμένη, ἐκ θανάτου τὰς ψυχὰς ἡμῶν.

Κοντάκιον
Ἦχος πλ. β’. Αὐτόμελον.

Τὴν ἐν πρεσβείαις ἀκοίμητον Θεοτόκον, καὶ προστασίαις ἀμετάθετον ἐλπίδα, τάφος καὶ νέκρωσις οὐκ ἐκράτησεν, ὡς γὰρ ζωῆς Μητέρα, πρὸς τὴν ζωὴν μετέστησεν, ὁ μήτραν οἰκήσας ἀειπάρθενον.

Ὁ Οἶκος

Τείχισόν μου τὰς φρένας Σωτήρ μου· τὸ γὰρ τεῖχος τοῦ κόσμου ἀνυμνῆσαι τολμῶ, τὴν ἄχραντον Μητέρα σου, ἐν πύργῳ ῥημάτων ἐνίσχυσόν με, καὶ ἐν βάρεσιν ἐννοιῶν ὀχύρωσόν με· σὺ γὰρ βοᾷς τῶν αἰτούντων πιστῶς τὰς αἰτήσεις πληροῦν. Σὺ οὖν μοι δώρησαι γλῶτταν, προφοράν, καὶ λογισμὸν ἀκαταίσχυντον· πᾶσα γὰρ δόσις ἐλλάμψεως παρὰ σοῦ καταπέμπεται φωταγωγέ, ὁ μήτραν οἰκήσας ἀειπάρθενον.

Μεγαλυνάριον

Παρέστης Παρθένε ἐκ δεξιῶν, τοῦ Παμβασιλέως, ὡς Βασίλισσα τοῦ παντός, περιβεβλημένη, ἀθανασίας αἴγλην, ἀρθεῖσα μετὰ δόξης, πρὸς τὰ οὐράνια.


Οὐ θαῦμα θνῄσκειν κοσμοσώτειραν Κόρην,
Τοῦ κοσμοπλάστου σαρκικῶς τεθνηκότος.
Ζῇ ἀεὶ Θεομήτωρ, κἂν δεκάτῃ θάνε πέμπτῃ.




Κοίμηση της Θεοτόκου

Κοίμηση της Θεοτόκου



Κοίμηση της Θεοτόκου - Θεοφάνης ο Έλληνας (1392 μ.Χ.)

Κοίμηση της Θεοτόκου – Θεοφάνης ο Έλληνας (1392 μ.Χ.)


Κοίμηση της Θεοτόκου

Κοίμηση της Θεοτόκου


Κοίμηση της Θεοτόκου - Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) 16ος αι. μ.Χ. - Καθεδρικός Ναός Κοίμισης της Θεοτόκου Ερμούπολη - Σύρος

Κοίμηση της Θεοτόκου – Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) 16ος αι. μ.Χ. – Καθεδρικός Ναός Κοίμησης της Θεοτόκου Ερμούπολη – Σύρος



Κοίμηση της Θεοτόκου - Ι.Ν. Ζωοδόχου Πηγής, Λαρίσης (www.panagialarisis.gr)

Κοίμηση της Θεοτόκου – Ι.Ν. Ζωοδόχου Πηγής, Λαρίσης (www.panagialarisis.gr)


Κοίμηση της Θεοτόκου - Φορητή εικόνα Ι.Μ. Βατοπαιδίου, 15ος αι.

Κοίμηση της Θεοτόκου – Φορητή εικόνα Ι.Μ. Βατοπαιδίου, 15ος αι.



Κοίμηση της Θεοτόκου - Ψηφιδωτό από τη Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη

Κοίμηση της Θεοτόκου – Ψηφιδωτό από τη Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη



Κοίμηση της Θεοτόκου

Κοίμηση της Θεοτόκου


Κοίμηση της Θεοτόκου

Κοίμηση της Θεοτόκου



Κοίμηση της Θεοτόκου - άγνωστος ζωγράφος κρητικού εργαστηρίου, δεύτερο μισό 15ου αιώνα μ.Χ.

Κοίμηση της Θεοτόκου – άγνωστος ζωγράφος κρητικού εργαστηρίου, δεύτερο μισό 15ου αιώνα μ.Χ.


Κοίμηση της Θεοτόκου - άγνωστος ζωγράφος από την Κρήτη, γύρω στο 1600 μ.Χ.

Κοίμηση της Θεοτόκου – άγνωστος ζωγράφος από την Κρήτη, γύρω στο 1600 μ.Χ.


Η Υπεραγία Θεοτόκος - Εικόνα από το Aγιογραφείο της Μονής Βατοπαιδίου

Η Υπεραγία Θεοτόκος – Εικόνα από το Aγιογραφείο της Μονής Βατοπαιδίου


Εικονογράφηση του ύμνου «Επί Σοι Χαίρει», τέλη 16ου αιώνα μ.Χ., Γεώργιος Κλόντζας   Εικονογράφηση του ύμνου «Επί Σοι Χαίρει»

Εικονογράφηση του ύμνου «Επί Σοι Χαίρει», τέλη 16ου αιώνα μ.Χ., Γεώργιος Κλόντζας

Εικονογράφηση του ύμνου «Επί Σοι Χαίρει»
Εικονογράφηση του ύμνου «Επί Σοι Χαίρει»

Εικονογράφηση του ύμνου «Επί Σοι Χαίρει»

 Πηγή: saint.gr 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου