Η υπόθεση του βιβλίου της Π. Διαθήκης.
Ο
Ιώβ είναι ένας εκλεκτός και πλήρως αφοσιωμένος στον Κύριο άνθρωπος, με
αρετή και ευσέβεια, που την επιδοκιμάζει πλήρως και την επαινεί ο ίδιος ο
Θεός και τον θεωρεί ως τον πιο εκλεκτό άνθρωπο στη γη. Για τη
γνησιότητα όμως της ευσέβειας και της αρετής του Ιώβ αμφιβάλλει απολύτως
ό σατανάς, πού προσπαθεί να τον διαβάλει και σ’ αυτόν τον Θεό ως
υποκριτή και καθαρά έμπορο της ευσέβειας! Θεωρεί την ευσέβεια του Ιώβ ως
ψεύτικη -σαν να μην είναι παντογνώστης ο Θεός και σαν να μη βλέπει τα
κρυφά για άλλους μυστικά των καρδιών και φυσικά και τα βάθη της καρδιάς
του δούλου Του Ιώβ!- και αποδίδει καθαρά εγωιστικά ελατήρια και κίνητρα
για ικανοποίηση ατομικών συμφερόντων και μόνο στον Ιώβ.
Ο
Ιώβ τον εαυτό του αγαπά και όχι το Θεό, πιστεύει ο σατανάς. Αρκεί, για
να το αποδείξει αυτό, η αφαίρεση όλων των αγαθών, που του χάρισε και τον
προστατεύει ο Θεός!
Ο
Θεός, για να ανάδειξη τη γνησιότητα της ευσέβειας του Ιώβ και για να
αφήσει να φανεί περίτρανα η πηγαία αφοσίωση του σ’ Αυτόν, επιτρέπει στο
σατανά να τον υποβάλει σε πειρασμό, αλλά χωρίς να του πειράξει τη ζωή. Και αυτό έγινε σε δυό φάσεις, αφού μετά την πρώτη φάση αποδείχτηκε αβάσιμος και ανόητος ο ισχυρισμός του σατανά.
Χωρίς καμιά αργοπορία ο διάβολος οργανώνει την πρώτη φάση της
καταστροφικής του επιθέσεως εναντίον του Ιώβ και μετά την αποτυχία του
στην πρώτη, τη δεύτερη.
Η
πρώτη φάση της επιθέσεως του σατανά περιέλαβε δοκιμασίες εις βάρος της
περιουσίας του Ιώβ, της οικογένειάς του και του υπηρετικού του
προσωπικού. Με απανωτά χτυπήματα χάνει ο Ιώβ από τη μια στιγμή στην άλλη
όλα, όσα είχε, από άποψη περιουσίας· χάνει το υπηρετικό του προσωπικό
και προ πάντων αφανίζονται με τρόπο τραγικό και τα δέκα παιδιά του
καταπλακωμένα κάτω από τα ερείπια του σπιτιού του πρωτότοκου γιου του. Η
δοκιμασία αυτή, όσο κι αν ήταν πολύ βαριά, δεν λύγισε τον πιστότατο
Ιώβ. Δεν βλασφήμησε το Θεό για τις καταστροφές και τον αφανισμό των
παιδιών του, όπως περίμενε ανόητα ο σατανάς. Ο Ιώβ όχι μόνο δεν
βλασφήμησε τον άγιο Θεό, άλλα και τον δόξαζε και ευλογούσε το πανάγιο
Όνομά Του δεχόμενος με απέραντη εγκαρτέρηση τη δοκιμασία, που του
έστειλε ο Θεός. Γιατί αυτό πίστευε, ότι δηλαδή όλα του ερχόταν από το
Θεό.
Η δεύτερη φάση του πειρασμού ήταν ακόμη πιό οδυνηρή, γιατί αναφερόταν πια στον ίδιο τον Ιώβ και βιολογικά. Νόμιζε
ο σατανάς πως προσβάλλοντας τον ίδιο τον Ιώβ με κάτι πολύ σκληρό και
οδυνηρό, θα τον ωθούσε σε βλασφημία κατά του Θεού, γιατί γι’ αυτόν η
ευσέβεια και η αρετή δεν ήταν παρά φτηνή εμπορική πράξη, δοσοληψία με
βασικό γνώρισμα το δούναι – λαβείν, και τίποτε άλλο, και με κίνητρο το
συμφέρον. Με τη δεύτερη άδεια, που πήρε ο σατανάς να δοκιμάσει
τον Ιώβ, προσέβαλε ξαφνικά τον Ιώβ με μια τρομερή, όσο και φρικτά
αποκρουστική ασθένεια σε όλο του το σώμα, που τον παραμόρφωσε απαίσια
και τον έκανε να υποφέρει αφάνταστα πολύ, τόσο σωματικά, όσο και ψυχικά,
επειδή διώχτηκε από την κοινωνία, απομονώθηκε από συγγενείς, φίλους και
γνωστούς, περιφρονήθηκε, εγκαταλείφθηκε και τελικά ξεχασμένος από όλους
περνούσε την άθλια ζωή του πάνω σε ένα σωρό βρωμερής κοπριάς, ως
βαθμίδα έσχατου εξευτελισμού, αυτός ο περίφημος άρχοντας και πρώτος των
πρώτων στην κοινωνία, όπου μέχρι πριν από λίγο ζούσε τιμημένος όσο
κανένας άλλος!
Ο
Ιώβ βέβαια δεν ξέρει τί κρύβεται πίσω από αυτόν το τρομερό σύνολο
δοκιμασιών, σωματικών και ψυχικών, που υφίσταται. Ο διάβολος κρύβεται,
όπως συνήθως δοκιμάζοντας τη διαβολική χαρά καθώς παρακολουθούσε τη
δοκιμασία του εξαίρετου εκείνου ανθρώπου και περιμένοντας ανυπόμονα πότε
θα ξεστομίσει τις τρομερές βλαστήμιες εναντίον του Θεού, πράγμα, για το
οποίο ήταν αυτή τη φορά βέβαιος, ενώ ο Θεός θα φαινόταν σαν να μην
ενδιαφέρεται πια γι’ αυτόν. Αλλά αυτή η άγνοια του Ιώβ για το τι
κρύβεται πίσω από τη δοκιμασία του αποτελεί και το μυστικό και τη δύναμη
της περαιτέρω εξελίξεως του δράματος, το οποίο ζει ο Ιώβ, και των
γεγονότων που ακολουθούν. Γιατί το μεν εξωτερικό περίγραμμα της
δοκιμασίας του το είδαμε. Δεν θα μπορούσαμε όμως να ξέρουμε τι συνέβαινε
στη ψυχή του Ιώβ και ποιες επιπτώσεις θα είχε για την περαιτέρω
πνευματική πορεία του αυτή η απροσδόκητη πληγή, που τον χτύπησε και απ’
έξω και από μέσα, και γύρω του και στα βάθη της υπάρξεώς του.
Αυτό
όμως, που αγνοεί ο Ιώβ, το γνωρίζει προκαταβολικά ο αναγνώστης και
ενημερωμένος, όπως είναι, μπορεί να παρακολουθήσει με πολύ ενδιαφέρον
την εξέλιξη του εσωτερικού δράματος του Ιώβ. Το δράμα δε αυτό κατά την
ανέλιξη του, θα παρουσιάσει πλευρές συγκλονιστικές της εσωτερικής
καταστάσεως του Ιώβ καθώς και τη διερεύνηση των αιτίων αυτής της
δοκιμασίας, που θα μπορούσε να συνοψισθεί στο συγκλονιστικό ερώτημα:
Γιατί να υποφέρει ο δίκαιος και ενάρετος άνθρωπος από τόσο τρομερές και
απερίγραπτα οδυνηρές δοκιμασίες;
Τον
Ιώβ επισκέπτονται τρεις επιφανείς φίλοι του, που πληροφορήθηκαν τη
δοκιμασία του. Όταν τον είδαν, έμειναν άφωνοι μπρος στο μέγεθος της, για
την οποία πενθούν ειλικρινά και μένουν αμίλητοι επί εφτά ήμερες. Στη
συνέχεια επιχειρούν να διαγνώσουν τα αίτια αυτής της μεγάλης συμφοράς,
που βρήκε το φίλο τους και να του υποδείξουν έτσι τον τρόπο της σωτηρίας
του από αυτήν.
Οι
φίλοι του Ιώβ με την πεποίθηση, ότι αιτία κάθε συμφοράς μεγάλης είναι
κάποια ή κάποιες μεγάλες αμαρτίες, που έχουν διαπραχτεί στο παρελθόν,
άμεσο ή απώτερο, προσπαθούν να τον πείσουν να μετανοήσει, γιατί,
πιστεύουν πώς αυτό ακριβώς συμβαίνει με τον Ιώβ. Πρόκειται, λένε, για
τιμωρία του Θεού για τις αμαρτίες που έχει διαπράξει. Μετανοώντας όμως
για όλα θα σωθεί και θα ξαναβρεί την ευτυχία, που έχασε. Δεν καταφέρνουν
όμως να πείσουν τον Ιώβ πως έχουν δίκαιο. Το ίδιο δεν καταφέρνει να
πείσει τον Ιώβ και ένα τέταρτο πρόσωπο, που εμφανίζεται στη συζήτηση
τους, ο Ελιούς, και συμφωνώντας με τους τρεις φίλους του Ιώβ κατακρίνει
τον ίδιο για τη στάση του. Ποιά ήταν όμως η στάση του Ιώβ;
Ο
Ιώβ αντιτάσσεται στην επιχειρηματολογία των φίλων του σταθερά και
αμετακίνητα· υποστηρίζει τήν αθωότητα του, επικαλούμενος τη δικαιοσύνη
του Θεού, που και οι φίλοι του ήδη είχαν αναφέρει, αυτοί μεν ως
καταδικαστική για τον Ιώβ, ο ίδιος δε ως αθωωτική για τον ίδιο. Η έντονη όμως και μακρά συζήτηση δεν καταλήγει πουθενά, γιατί και οι δυό πλευρές εμμένουν στις απόψεις τους. Γι’
αυτό επεμβαίνει τελικά ο Θεός και δίνει τη λύση. Αποκαθιστά τον Ιώβ,
τον καθιστά μεσίτη ανάμεσα στον ίδιο και τους φίλους του, για να τους
συγχωρήσει, γιατί αδίκησαν τον Ιώβ, του χαρίζει ξανά την υγεία και τα
πλούτη του καθώς και νέα οικογενειακή ευτυχία επί έτη πολλά γαλήνια,
αδιατάρακτα και προ παντός ευτυχισμένα. Και ύστερα από πάρα πολλά
χρόνια, περιτριγυρισμένος ο Ιώβ από τα πλήθη των απογόνων του και
ζώντας μέσα σε πλούτο ευλογιών της θείας δικαιοσύνης και αγάπης,
τελειώνει ειρηνικά τη ζωή του.
Πηγή: +Ιερομ. Ευσεβίου Βίττη, Ο Πολύαθλος Ιώβ, Εκδ. «Ορθόδοξος Κυψέλη».
Η ΟΣΙΑ ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ ΣΟΦΙΑ
ΒΙΟΣ – ΘΑΥΜΑΣΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ – ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ
Το 1883 γεννιέται σε χωριό της
Τραπεζούντας του Πόντου η Σοφία Χορτοκορίδου, η «ασκήτισσα της
Παναγιάς». Παντρεμένη στον Πόντο με ένα σύζυγο που εξαφανίστηκε (μάλλον
όχι με δική του ευθύνη) μετά από επτά χρόνια γάμου και μητέρα ενός
παιδιού που, νεογέννητο, φαγώθηκε από χοίρους, ήρθε στην Ελλάδα
παρασυρμένη από τη λαίλαπα του πολέμου και ολοκλήρωσε τη ζωή της στο
μοναστήρι του Γενέθλιου της Θεοτόκου στην Κλεισούρα Καστοριάς.
Η ψυχή της ανέπνεε το Χριστό και την
Παναγία με την απλοϊκή αγάπη των ταπεινών, που αισθάνονται τα ιερά
πρόσωπα της πίστης ως φίλους και συγγενείς τους, εμβαθύνοντας στο
μυστήριο της πανανθρώπινης αγάπης απλά και συγκλονιστικά, με την
τρομακτική ευθύτητα και την ειλικρίνεια ενός παιδιού, που προκαλεί το
σεβασμό, αλλά και τρομάζει γιατί αφαιρεί τις μάσκες της ατσαλάκωτης και
καθώς πρέπει «εντιμότητάς μας» και της καλής μας υπόληψης, που νομίζει
ότι ζει ενάρετα χωρίς να ρίχνεται στο ηφαίστειο της αγάπης. Είναι οι
περίφημοι ” πτωχοί τω πνεύματι” του Ευαγγελίου, που ζουν τα διδάγματα
του χριστιανισμού χωρίς να διυλίζουν τον κώνωπα με τη βοήθεια της
ακαδημαϊκής θεολογίας.
«Ένας είναι ο Κύριος και μία η Κυρία»
έλεγε (εννοούσε το Χριστό και την Παναγία), «όλοι εμείς οι άλλοι
είμαστε αδελφοί». Δασκάλα πολλών απλών ανθρώπων, κυρίως γυναικών,
μετέδιδε την ταπείνωση και την αγάπη με κάθε λόγο και κάθε κίνησή της
ήταν μια θαυμαστή προσωπικότητα χωρίς μελανά σημεία, ένα χόρτο της γης,
παρόμοιο σε πολλά με τους διά Χριστόν σαλούς, αθέατο από τους
υπερήφανους και μορφωμένους, αλλά εκτιμημένο από τους ταπεινούς, τους
ομοίους της.
ΘΑΥΜΑΣΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ
Αγάπησε το Θεό και τους ανθρώπους με
θαυμαστή δύναμη και η ζωή της πλουτίστηκε από εντυπωσιακές εμπειρίες
επαφής με τη Θεοτόκο και διαφόρους αγίους.
Το 1967 χειρουργήθηκε από τον
αρχάγγελο Γαβριήλ, στον καταυλισμό προσκόπων του Αμύνταιου, όπου την
είχαν περιθάλψει σε κακά χάλια -δεν υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες του
θαύματος -τί χαρά για το ρεαλισμό μας!- αλλά πλήθος ανθρώπων, μεταξύ των
οποίων και γιατροί, την είδαν το βράδυ μισοπεθαμένη από μια βρομερή
πληγή που διαρκούσε μέρες και την επομένη τη βρήκαν με μια καλοραμμένη
χειρουργική μαχαιριά που είχε γίνει μέσα στον καταυλισμό, γιατί δε
βγήκε).
Όπως και πολλοί άγιοι, είχε
επικοινωνία με τα άγρια ζώα, και ιδιαίτερα με μια αρκούδα του δάσους,
αλλά και με φίδια και πουλιά.Θα αρκεστούμε ενδεικτικά μόνο σε αυτά,αν
και είχε και πολλά άλλα χαρίσματα που έδειχναν οτι ήταν εν ζωή Αγία και
αυτή είναι άλλωστε και άποψη όσων την γνώρισαν.
ΝΕΟ ΚΑΙ ΠΑΛΑΙΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Από τότε που άλλαξαν τα ημερολόγια,
νήστευε και με το παλαιό και με το νέο, για να μη σκανδαλίζει κανέναν.
Ποτέ δε δέχτηκε τιμές, αν και όσοι τη γνώρισαν φύλαξαν τα λόγια της ως
θησαυρούς της συνείδησης. Είναι μια «Γερόντισσα», μια Μητέρα της
Εκκλησίας και πνευματική μητέρα πολλών ανθρώπων. Ήδη έχουν γραφτεί προς
τιμήν της τροπάρια, από ανώνυμο πνευματικό της παιδί, στη νεοελληνική
γλώσσα.
Υπάρχει ιστορικά δυστυχώς η τάση σε
αυτούς που ακολουθούν το παλαιό ημερολόγιο να οικειοποιηθούν, την
Γερόντισσα, κάτι που δεν ανταποκρίνεται βεβαίως στην πραγματικότητα,
μέχρι να την απαγάγουν προσπάθησαν όσο ζούσε, αλλά αυτό και άλλα λυπηρά
γεγονότα δεν είναι του παρόντός και θα μείνουμε μόνο σε αυτή την
επισήμανση απλώς προς χάρη της ιστορικής αλήθειας.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΑΤΑΘΗΚΗ
Έλεγε: «Ο φόβος του Θεού κάνει σοφό
τον άνθρωπο. Ποιος είναι ο φόβος του Θεού; Όχι να φοβάσαι το Θεό, αλλά
να φοβάσαι να μη στενοχωρήσεις τον άλλο, να μην τον βλάψεις, να μην τον
αδικήσεις, να μην τον κατηγορήσεις. Αυτή είναι η σοφία. Ύστερα τα άλλα,
για να ζήσεις, σε φωτίζει ο Θεός τί να κάνεις»
«Να ψάχνετε να βρίσκετε τους φτωχούς
και να μαζεύετε να πάτε να τους βοηθάτε. Αυτά θέλει ο Θεός, όχι να
πηγαίνετε τάχα να προσεύχεστε στην εκκλησία»
«Η ελεημοσύνη κρυφή να είναι, μόνον ο Θεός να ξέρει»
«Αχ, να ξέρατε τί έπαθε ο Κύριος την
Τετάρτη και την Παρασκευή, τίποτα δε θα βάζατε στο στόμα σας. Ούτε ψωμί,
όχι λάδι. Μη μαντζιρίζετε (=τρώτε αρτύσιμα) Τετάρτη και Παρασκευή»
«Οι άγγελοι μιλάνε κάθε μέρα. Ο Θεός στέλνει τους αγγέλους, να δουν αν ο κόσμος μετανοεί»
«Η Παναγία κλαίει, κάθε μέρα κλαίει. Λέει στον Υιό της: Υιέ μου και Θεέ μου, δώσε στον κόσμο σοφία, συγχώρησε τον κόσμο»
«Το στόμα να γίνει βασιλικός και τριαντάφυλλο».
ΝΕΩΤΕΡΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΟΚΑΤΑΤΑΞΗ ΤΗΣ
Το 2009 στην Καστοριά και στην
διημερίδα που οργάνωσε η Ιερά Μητρόπολη Καστοριάς με θέμα τους “Εν
Καστορία τιμωμένους Αγίους” έγινε εκτενή αναφορά στον βίο της, ενώ ο
επιχώριος Επίσκοπος Καστορίας κ.κ. Σεραφείμ τόνισε την προσωπική του
πίστη, όπως και του ποιμνίου της τοπικής εκκλησίας, στην Αγιότητα της,
επισήμανε ότι υπάρχει ήδη ακολουθία και εικόνα της, ενώ πρόσθεσε ότι
έχουν ξεκινήσει και θα γίνουν και τα επόμενα έτη, όλες οι κανονικές
ενέργειες από την Ιερά Μητρόπολη Καστορίας για την επίσημη Αγιοποίηση
της από το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, όπως απαιτεί η
κανονική τάξη της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Απολυτίκιο. Ήχος γ΄. Την ωραιότητα.
Σοφίας γέγονας, μήτερ αοίδιμε, Σοφία,
σέμνωμα, της Θεομήτορος, εν τη Μονή ασκητικώς τον βίον σου
διελθούσα,όθεν και απείληφας των καμάτων σου έπαινον, κατατραυματίσασσα
των δαιμόνων τας φάλαγγας, και πρέσβειρα Χριστώ παρεστώσα, μη επιλάθου
των πόθω τιμώντων σε.
Μεγαλυνάριο.
Σοφισθείσα, μήτερ, πνευματικώς, όλον
σου τον βίον εν τελεία υπομονή διήλθες, Σοφία, και νην του σου Νυμφίου
το κάλλος εποπτεύεις εν ταις παστάσιν αυτού.
Η ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑΣ
Η Μονή του Γεννεθλίου της Θεοτόκου
όπου ασκήτευσε η Γερόντισσα,βρίσκεται σε υψόμετρο 970 μέτρα στα όρια των
νομών Καστοριάς και Φλώρινας και απέχει 35 χιλ. από την Καστορία, 70
χιλ. από την Φλώρινα και 22 χιλ. από την Πτολεμαΐδα. Ιδρύθηκε περίπου
στα 1314 από τον Κλεισουριώτη ιερομόναχο Νεόφυτο και ανακαινίστηκε το
1813 από τον Κλεισουριώτη ιερομόναχο της Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους
Ησαΐα Πίστα μετά από όραμα της Παναγίας.
Είναι ρυθμού τρίκλιτης ξυλόστεγης
τρουλαίας βασιλικής με νάρθηκα και περιβάλλεται από ένα τεράστιο
ορθογώνιο φρουριακό συγκρότημα, εντός του οποίου είναι κτισμένο το
καθολικό. Κοσμείται με αξιόλογες τοιχογραφίες, έργα των Χιοναδιτών
αγιογράφων Γεωργίου και Γεωργίου. Το ξυλόγλυπτο τέμπλο χρυσώθηκε το 1772
από τον Κωνσταντίνο Κτίπα από το Λινοτόπι.
Κατά τη διάρκεια του Μακεδονικού
Αγώνα η Μονή φιλοξένησε και περιέθαλψε πολλούς Μακεδονομάχους με πρώτο
τον Παύλο Μελά, αλλά και κατά τη διάρκεια της Κατοχής υπήρξε κρησφύγετο
όλων ταλαιπωρημένων από τους Γερμανούς κατοίκων της περιοχής. Όταν το
1903 οι Τούρκοι έκαψαν το γειτονικό χωριό Βαρικό πολλοί κάτοικοί του
βρήκαν καταφύγιο στο μοναστήρι. Από το 1993 λειτουργεί ως γυναικεία
κοινοβιακή Μονή με ηγουμένη τη γερόντισσα Ανυσία, που μαζί με την
υπόλοιπη μοναστική αδελφότητα προσπαθούν να «αναστήσουν» το σημαντικό
αυτό λατρευτικό κέντρο της Δυτικής Μακεδονίας.
Στα χρόνια που στη Μονή δεν υπήρχε
μοναστική αδελφότητα και οργανωμένη κοινοβιακή ζωή, ασκήτευσε η
γερόντισσα Σοφία που καταγόταν από τον Πόντο. Ήρθε νέα και δούλευε πολύ
ως τα βαθιά γεράματά της και την αγαπούσανε όλο το χωριό.
Εκοιμήθη στις 6 Μαΐου 1974 και τάφηκε
εκεί και θεωρείται αγία από πολλούς Δυτικομακεδονές που την γνώρισαν.
Τα λείψανά της σώζονται στο μοναστήρι και εκτίθενται προς προσκύνηση
στους επισκέπτες, αν το ζητήσουν από τις μοναχές.
πηγή: http://www.mpetskas.gr/ & http://anavaseis.blogspot.com/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου